مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: طرح پیاده‌راه‌سازی‌ میدان انقلاب هم‌اکنون در دست مطالعه است؛ پیاده‌راهی که از میدان انقلاب آغاز شده و تا چهارراه ولیعصر نیز امتداد خواهد داشت.

 طرح بازپيرايي ميدان انقلاب كه از سال گذشته توسط سازمان زيباسازي شهر تهران آغاز شده بود هم‌اكنون مراحل پاياني‌اش را مي‌گذراند.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از ظرفيت پياده‌راه‌سازي در ميدان انقلاب خبر داد و گفت: اگر يك سمت خيابان انقلاب پياده‌راه شود، طرف ديگر خطوط بي‌آر‌تي فعال بوده و با اين طرح تمام اين مسير پياده‌راه نخواهد شد. عيسي عليزاده درباره احداث پياده‌راه در ميدان انقلاب افزود: پيشنهاد ما اين بوده است كه ضلع غرب به شرق ميدان انقلاب تا چهارراه وليعصر و محل استقرار مغازه‌هاي كتابفروشي ظرفيت پياده‌راه‌سازي‌ را داراست كه بعد از رسيدن به جمع‌بندي اقدام به پياده‌راه‌سازي در اين محدوده مي‌كنيم. به گفته وي، اين طرح علاوه بر مطالعات صورت‌گرفته نقطه نظر كارشناسي از سوي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران است.

  • يك الگوي جهاني

سال گذشته هنگامي كه طرح بازپيرايي ميدان انقلاب آغاز شد، اين طرح از نظر بسياري از كارشناسان شهري اقدامي مثبت بود.
مهرداد مال‌عزيزي، طراح و شهرساز طرح بازپيرايي ميدان انقلاب را گامي مهم در آرام‌سازي اين ميدان دانست و گفت: ساخت پياده‌راه انقلاب فرصتي بي‌بديل براي ارائه يك الگوي مناسب جهاني در مورد پياده‌راه‌سازي‌ است. به گفته وي، با توجه به شرايطي كه ميدان انقلاب دارد مي‌توانيم با بهره‌گيري از طراحي ميادين و تعريف جهاني ميدان، حركتي در شهرسازي انجام دهيم كه نه‌تنها در تهران كه در جهان تأثيرگذار و الگو باشد.

طراح بوستان آب و آتش با اعلام اين مطلب گفت: تبديل اين خيابان به يك محور پياده مانند اتفاقي كه در ميدان امام حسين افتاده بسيار ضروري است اما بايد با تدبير ويژه اين اتفاق بيفتد. مهرداد مال‌عزيزي با اشاره به اينكه ميدان انقلاب هويت اجتماعي دارد، افزود: اين ميدان مي‌تواند به اين بالندگي برسد، اين ميدان محلي است براي تمام گذرهاي فرهنگي و اجتماعي و در ذهن همه، ميدان داراي هويت است و فرصت خوبي است كه به‌عنوان يك ميدان پايلوت تعريف جهاني ميدان در آن اتفاق بيفتد. اين معمار و طراح شهري با اشاره به اينكه بايد تلاش كرد تا در مورد اين ميدان فرصت‌سوزي اتفاق نيفتد، افزود: سازمان زيباسازي فرصت منحصربه‌فردي را كه در اين ميدان به‌عنوان يك الگو در اختيار دارد بايد با نفوذ به عمق بدنه كاركرد واقعي ميدان را براي آن شكل دهد و همزمان با مهندسي ميدان جايگاه واقعي آن‌را بازتعريف كند. به گفته وي، اين فرصتي است كه بايد به بهترين شيوه از آن استفاده كرد. ميدان مي‌تواند تا عمقش كارايي داشته و حتي وجود مترو و خط ويژه اتوبوس نيز مي‌تواند بر اين كاركرد تأثير مثبت داشته باشد.

اين شهرساز در ادامه با اشاره به اينكه يك ميدان با عوض كردن فواره و المان قابل تغيير نيست، اظهار داشت: بايد قبل از هر تغيير و اصلاحي در ميدان انقلاب به اين نكته توجه داشت كه حقي از كسبه آنجا ضايع نشود و در عين حال بدنه با كاركردي كه براي آن تعريف مي‌كنيم، منطبق باشد. با اين توضيحات تغيير ميدان انقلاب پيچيده نيست.

  • پياده‌راه در دست مطالعه

حالا مديرعامل سازمان زيباسازي پس از بازپيرايي و آرام‌سازي ميدان انقلاب، از طرح مطالعاتي احداث پياده‌راه در اين محدوده از شهر تهران خبر مي‌دهد؛ تلاشي كه مي‌تواند درصورت انجام مطالعات كافي و همچنين لحاظ رويكرد‌هاي كارشناسانه، اتفاقي بزرگ در عرصه‌ شهري تهران قلمداد شود.

البته شوراي شهر تهران نيز به‌عنوان بخش تصميم‌گير و نظارتي مي‌تواند در اين راه گام‌هاي مهمي بردارد و كميسيون‌هاي كارشناسانه اين نهاد شهري بيش از پيش در شكل‌گيري يك ايده موفق كمك شاياني كند. عيسي عليزاده با بيان اينكه پياده‌راه ميدان انقلاب تا خيابان وليعصر موافقت معاونت حمل‌ونقل ترافيك و در گام نهايي همراهي و ديدگاه تخصصي اعضاي شوراي شهر تهران را مي‌طلبد، افزود: پياده‌راه‌سازي‌ مساوي بسته‌شدن تمامي راه‌هاي ماشين‌رو در شهر است. تشخيص اين موضوع كه از لحاظ فني اين امكان در ميدان انقلاب وجود دارد يا نه و در رفت‌وآمد شهروندان مشكل و معضلي ايجاد نمي‌كند، با معاونت حمل‌ونقل ‌است.

عليزاده با اشاره به اينكه ميدان انقلاب ظرفيت پياده‌راه‌سازي‌ را داراست، ادامه داد: در حالت عادي و در طول روز شهروندان براي خريد كتاب از ميدان انقلاب تا چهارراه وليعصر را عموما پياده طي مي‌كنند، حتي اگر يك سمت از خيابان پياده‌راه شود، طرف ديگر خطوط بي‌آرتي فعال بوده و با اين طرح تمام اين مسير پياده‌راه نخواهد شد. به‌عبارت ديگر براي افراد سالمند و كودكان بار مضاعفي ايجاد نخواهد كرد تا مسير را پياده طي كنند.

  • تجربه‌هاي موفق پياده‌راه‌سازي‌

سازمان زيباسازي شهرداري تهران پيش از اين اجراي موفق پياده‌راه 15خرداد، بازار مروي و بازار تجريش را در دستور كار داشت و توانست اين محدوده‌ها را به‌عنوان عرصه‌هاي پياده‌راهي تثبيت كند. حتي ساماندهي پياده‌روهاي خيابان وليعصر و همچنين تجربه احداث پياده‌راه 17شهريور ازجمله تجارب مشترك شهرداري تهران است.

کد خبر 313294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha